Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

logo

Fordonsindustrin måste bli mjukvaruföretag

Allt fler IT-lösningar implementeras i fordon och Sverige har en globalt konkurrenskraftig innovationsmiljö inom detta område. Olika aktörer har behov av att kontinuerligt mötas.

Det är bakgrunden till Innovation Bazaar som den åttonde februari arrangerades för elfte gången av Vehicle ICT Arena vid Lindholmen Science Park.

Totalt hade fler än 150 pers representerande nästan 100 företag och organisationer samlats för att del av forskningsresultat, idéer, trender och produkter. 

odgard.jpgHuvudtalare var Ödgärd Andersson, tidigare på Ericsson och sedan ett år den som leder Volvo Cars arbete med att fånga digitaliseringens möjligheter. Det höga tempot i utvecklingen kräver nya sätt att arbeta där integrationen av ny teknik görs kontinuerligt.

-  Vi måste vara snabba, fastslog Ödgärd Andersson. Och det är lättare att styra om ett litet företag än ett stort. Vi förändras - men det är många steg.

 

Moderator under Innovation Bazaar var Kent Eric Lång, ansvarig för Vehice ICT Arena på Lindholmen Science Park i Göteborg, en samordningsplattform för utveckling av morgondagens IT-system i fordon.

VI ställde några frågor till Kent Eric för att sammanfatta hans intryck av arrangemanget.
 

Sverige är bland de bästa i världen inom aktiva säkerhetssystem (ADAS). Varför?
Svenska biltillverkare (OEMs) har sedan lång tid trafiksäkerhet som ett kärnvärde. Det sitter i generna och är spritt i hela egna organisationen samt i leverantörsledet. Trafikverkets arbete med nollvisionen har dessutom bidragit till en helhetssyn på förare, fordon och infrastruktur med ett högt allmänt säkerhetsmedvetande.

Kan vi bli ledande på autonom körning (AD) också?
Det finns stora förväntningar på stor global marknad och förändringar i vårt sätt att resa. Konkurrensen är knivskarp och det investeras gigantiska belopp världen över. Men jag ser stora möjligheter att vi i Sverige kan utveckla en mångfald av produkter och tjänster drivet av AD. Inte minst testningen och metoder för utvecklingen av AD kan vara ett intressant innovationsområde. På Innovation Bazaar fick vi flera exempel på olika bolag som är med och har intressanta erbjudanden.

Hur kan vi bli bättre?
Genom fortsatt samarbete och försöksverksamhet. 
I ett globalt perspektiv är vi små så vi måste jobba ihop och tillsammans syns vi. 

Vad det något under seminarieeftermiddagen som överraskade dig?
Jag är glad att Ödgärd Andersson var så tydlig med att fordonsindustrin måste ändra paradigm och bli mjukvaruföretag. AD driver på en utveckling mot mer agilitet och fokus på att snabbt tillgodose kundernas behov och önskemål. Sättet hon sa det övertygar. Detta är inte bara vackra ord utan handling, vilket ger hopp även för alla leverantörer som vill vara med och lyckas tillsammans.

Se presentationerna från Innovation Bazaar

kel_0.jpg

mingel.jpg