Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Tidigare tävlingar

Volvo Trucks Open Innovation Challenge

I samarbete med Vehicle ICT Arena arrangerade Volvo Trucks en öppen innovationstävling i hackathon-format. Syftet var att skapa innovation avseende IT-tjänster för transportbranschen som bygger på plattformen Automotive Grade Android (AGA). AGA bygger på det öppna operativsystemet Android med tillägg för att man strukturerat får tillgång till fordonssignaler i Fleet Management System (FMS)-standarden. Att utveckla applikationer för fordonsindustrin ställer stora krav på bl.a. säkerhet, därför är den nya utvecklingsplattformen från start utrustad med specifika regler för att apparna ska vara säkra att använda i fordon.

Tävlingen skedde i två steg:

  1. Ett hackathon under en och en halv dag där lag tar fram prototyper för tjänster ”appar” kopplat till utmaningar beskrivna av Volvo Trucks nedan. Lagen kommer att redovisa prototyper med tänkta affärsmodeller varefter Volvo Trucks kommer att välja ut tre vinnare till steg 2. Ett vinnande lag får också möjlighet att närvara vid ett evenemang i samband med målgången av Volvo Ocean Race. Första dagen hålls i Kuggen på Lindholmen Science Park, andra dagen hålls på Volvomuséet i Arendal.
  2. De vinnande lagen får utvecklingsbidrag för att ta fram en implementerbar lösning åt Volvo samt en kopplad affärsplan.

I tävlingen deltog totalt 9 lag från Altran, Chalmers Tekniska Högskola, Combitech, Cybercom, Idevio, HiQ, Högskolan i Halmstad, Talkamatic och ÅF.

Läs om de vinnande lagen

Fullständiga tävlingsregler

 

Volvo Cars Challenge UX

Tävlingen arrangerades 2014 av Volvo Cars i samarbete med Vehicle ICT Arena. Evenemanget syftade till att skapa innovation inom området uppkopplade tjänster för att överbrygga glappet mellan det uppkopplade hemmet och bilen, samt att utnyttja "Volvo Cars Time" som möjliggörs av autonom körning. 

Resultaten skulle vara nya idéer för tjänster som fyller ett väldokumenterat konsumentbehov och som använder uppgifter som finns i bilens elsystem och/eller information i molnet. 

Tävlingen skedde i två steg:

  1. Idébeskrivning med hjälp av text, bilder eller annan media. Baserat på detta valde Volvo Cars ut tre finalister för steg 2.
  2. Implementation och visualisering.

Finalisterna i tävlingen blev Nordiska Interaktionsbyrån, Pelagicore och Semcon, där laget från Pelagicore vann tävlingen. Läs mer om prisutdelningen

Ladda ned presentationer
Volvo Cars Challenge UX
Prize Ceremony Volvo Cars Challenge UX

 

Volvo Cars Challenge Active Safety

Tävlingen arrangerades 2013 av Volvo Cars i samarbete med Vehicle ICT Arena. Evenemanget syftade till att skapa aktiva säkerhetsinnovationer med hjälp av öppen innovation. 

De innovativa idéerna skulle ge nya funktioner inom området Active/Integrated Safety och Driver Support möjliga att implementeras i ett Volvo Cars-projekt 2015/2016. 

Tävlingen skedde i två steg:

  1. Idébeskrivning med hjälp av text, bilder eller annan media. Baserat på detta valde Volvo Cars ut tre finalister för steg 2.
  2. Implementering i ett simuleringsverktyg i Volvo Cars datorer.

Finalisterna i tävlingen blev Semcon, Högskolan Halmstad/Viktoria Swedish ICT och Semcon, där laget från Semcon vann tävlingen. Läs mer om prisutdelningen

Ladda ned presentationer
The host VCC, Open Innovation Challenge
The winning team, Semcon, VCC Challenge
Process managment and evaluation