Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

NEVS vill skapa mobilitet för en mer hållbar framtid

Michèl Annink, NEVS
2018 börjar NEVS sälja sina nygamla elektriska version av Saab 9-3. Men företaget ser sig inte i första hand som en bilfabrik, utan som en leverantör av mobilitetslösningar. – Det är en väldigt stor förändring på gång i världen – från privatägande av bilar till en värld där kunderna vill ha en tjänst som tar en från a till b, säger Michèl Annink, Senior Director, Mobility Services & Customer Journeys, på Nevs.

Vi möter Michèl Annink i samband med att han besöker Lindholmen Science Park för att berätta om företaget på seminariet VICTA Innovation Bazaar. Ett exempel på förändringen han talar om är den stora affär som Nevs ingått med det kinesiska bildelningsföretaget Panda New Energy. Nevs ska leverera 150 000 elektriska 9-3:or och 100 000 så kallade ”commercial vehicles” – minibussar och minilastbilar, till företaget. Panda New Energy hyr i sin tur ut bilarna till sina kunder, som är de som kör bilarna. 
– Vi vill vara en lösningsleverantör, inte bara en bilfabrik. På Nevs befinner vi oss redan från dag ett i den nya världen, där det inte längre i första hand är privatpersoner som är bilkunderna. Då behöver vi fråga oss hur den nya bilen och mobilitetslösningen ser ut, säger Michèl Annink.
Detta kan rent konkret handla om saker som att bilen behöver fler funktioner för att identifiera olika användaren och i högre grad anpassar sig efter dem. 
– Bilen ska veta att det är du och att du får köra den. Och när du sedan kliver in i bilen är förarmiljön personifierad just för dig. Inte bara att speglar och säten står i en viss position, utan det är dina spotifyspellistor, dina destinationer i navigationssystemet, din kalender. Allt kommer bli mer och mer datoriserat med fler kopplingar mot molnet.

Trollhättan- och Kinabaserade NEVS har redan samarbeten med företag på Lindholmen Science Park, och Michèl Annink hoppas att de ska bli fler i framtiden. NEVS är medlem i Drive Sweden och har en dialog med Vehicle ICT Arena om ett partnerskap. Här ser han möjligheter till tajta samarbeten och en givande dialog med andra aktörer. 
– Det är en Silicon Valley-aktig plats i Sverige. Framöver hoppas jag att ännu fler företag ska attraheras till Lindholmen.
Det är inte i första hand fler traditionella biltillverkare och underleverantörer han vill se, även om han välkomnar också dem.
– Eftersom världen är på väg att förändras behöver vi helt andra sorters aktörer, med andra affärsmodeller, produkter och tjänster – då blir vi utmanade på ett annat sätt.
Att möten mellan olika branscher och tankesätt leder till nytänkande är något som Nevs också tänker på när de rekryterar sin personal. Michèl Annink berättar att de nyligen rekryterat Anna Haupt, som var med och grundade företaget bakom den innovativa cykelhjälmen Hövding. Också Michèl Annink själv är med sin bakgrund inom mjukvarubranschen på företag som Microsoft och Salesforce ett exempel på Nevs breda rekryteringsarbete. 
– Jag tror mycket på att man blandar, hittar rätt med olika infallsvinklar och olika erfarenheter när vi möter nya marknadsförutsättningar. För Lindholmens del innebär det att det är viktigt att också attrahera utländska företag. För annars blir det lätt hänt att vi i Västsverige tycker att vi är bäst, vilket vi inte är. Men vi har en möjlighet att samarbeta tajtare, utmana varandra och ha en dialog som leder till bra resultat.