Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Hot och möjligheter för framtidens bilhandel

Adam Erritzøe, Semler och Kent Eric Lång, Victa, Lindholmen Science Park
Fordonsindustrin står inför stora omvälvningar, vilket påverkar fler än bara tillverkare och underleverantörer. – För oss är det ett enorm hot men också en stor möjlighet, säger Adam Erritzøe, Innovation Manager på danska bilförsäljaren Semler.

Semler är Danmarks största bilförsäljningskoncern, och är bland annat exklusiv importör av dsc_0560_2_0.jpgVolkswagengruppens märken. Adam Erritzøe deltog i ett seminarium på Vehicle ICT Arena på Lindholmen Science Park för att berätta om hur företaget förbereder sig för den stora omställning i bilbranschen som enligt de flesta bedömare är på väg. Ett givande besök, tycker han.

– Jag är väldigt imponerad av Göteborgsområdet som ett nav i bilindustrin. Jag har haft flera givande samtal och det är alltid lärorikt att prata med och lyssna på de andra deltagarna. 
I framtidsbilden han målar upp finns tre huvudsakliga tendenser som alla branschens aktörer behöver förbereda sig på. För det första kommer fordonen att bli mer autonoma. För det andra tror han att det kommer bli vanligare med mer flexibla lösningar där fler användare delar på ett fordon. Och för det tredje kommer framtidens bilar att vara mer ekologiskt hållbara – elektriska, lättare och mer återvinningsbara. 

– Det här innebär att det kommer att finnas färre bilar som körs mycket mer– i dag körs en genomsnittlig personbil bara två procent av tiden. Vi kommer också att se en större separation mellan ägandet och användandet av bilar – vi tror att framtidens bilköpare i stor utsträckning kommer vara väldigt stora kunder, som köper bilar direkt från tillverkaren.

Han sticker inte under stol med att framtidsbilden är hotfull för en traditionell bilförsäljare som Semler.
– Det är ett enormt hot eftersom det kommer innebära ett minskat behov av att importera och sälja bilar på det sätt som vi gör i dag. 

Men han ser det också som en möjlighet. 
– Vi har många styrkor, som kundrelationer, expertkunskap och kunskap om marknaden att bygga på. Därför har vi valt att vara proaktiva, börja jobba med nya områden och bygga partnerskap på lång sikt.

Semlers satsning har lett till ett samarbete med Local Motors, ett företag som tar fram fordon i korta serier. Local Motors använder en öppen designprocess där över 50 000 personer över hela värden deltar i utvecklingen, samt tillverkning av komponenter med 3D-printers. 
– Vi har investerat i Local Motors och har en nära relation med dem. Vi besöker varandra, lär av varandra och diskuterar framtidsplaner. Just nu tittar vi på olika möjligheter att arbeta tillsammans i de nordiska länderna. 

Adam Erritzøe tror Semlers satsning på innovation är ganska ovanlig för ett bilhandelsföretag.  
– För att vara ärlig är jag inte så orolig över vad andra bilimportörer- och försäljare gör. Det jag jobbar med handlar om framtiden, då vi troligen kommer att konkurrera med helt andra företag från andra branscher. Det viktiga är att vi redan nu kommer fram till vad vår roll ska vara i det nya landskapet, och då är det minst lika viktigt att titta på vad exempelvis Google, Tesla och våra nuvarande partners på Volkswagen gör. Vi vill börja i tid, så att vi inte kommer för sent till festen.