Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

CEVT växer med utmaningarna

Under ett av Vehicle ICT Arenas event på Lindholmen Science Park fick vi en pratstund med Jerker Andersson, Vice President EESE på CEVT. Ständig tillväxt, två siter på var sin sida globen och snabb teknikutveckling innebär utmaningar där stabila partnerskap är en förutsättning för att lyckas.

Hur arbetar er organisation för att utveckla produkter för idag OCH för framtiden, dvs nästa generations produkter?

victa_jerker_andersson-web1000x800.jpg

-I relativt stor utsträckning har vi, för de produkter som kommer ut på marknaden relativt snart, använt mycket befintlig basteknologi från Volvo Cars, vi har gjort kostnadsoptimeringar.
Framöver kommer CEVT att göra mer bas- och teknikutveckling själva, som en mer oberoende utvecklare inom Geely-koncernen. 

Hur ser ni på er tillväxt – vilken kompetens behöver ni själva sitta på o vad behöver ni av partners?

-När det gäller partners, så sitter vi ju redan själva på övergripande kompetens på högre nivå
men vi behöver partners på 3 områden;

-Vi kommer att ha väldigt specifika, begränsade, implementeringsprojekt, kanske för någon typ av specialbilar, där man vill använda vår teknikbas men göra väldigt unika bilar. Då vill vi kanske paketera detta till ett work-package och lägga det på partners.

-Den andra delen handlar om att vi kommer ta över viss basutveckling som vi idag köper från Volvo Cars och utveckla det inhouse, vi kunde inte göra det initialt, så snabbt. Där kan det handla om en del modellbaserad utveckling som vi behöver lägga ut på partners.
Ytterligare en del är det som har med Connectivity att göra. Dels tjänsteutveckling men även att integrera oss med olika mobile network operators, både för Geelys expansion och för Geelys nya varumärke LYNK & CO.

-Avslutningsvis kommer vi fortsätta att ha projekt där vi vill ha en partner som finns både i Sverige och Kina när vi bygger upp och behöver synkronisera vår testverksamhet, det blir mer effektivt.

Vad bidrar en plattform som VICTA med i sammanhanget? 

-Det är ett väldigt bra forum för att sprida både idéer och behov, med folk från olika branscher. Man kan få kontakter om man behöver hjälp, nå ut till rätt typ av partners. 

Gällande partners/samarbeten – vad är era keys to success?

-Det handlar helt enkel om att kunna uppträda både i Kina och i Sverige. Samarbeten med företag som till exempel hjälper oss att köra igång testriggar i båda länderna simultant och se till att vi synkroniserar. Annars är det lätt att man på grund av det geografiska avståndet, språkförbistring etc, jobbar på olika sätt. Så leverantörer som har stöttar med igångsättning och coachning så att vi jobbar på samma har medverkat till att vi lyckats hålla ihop två siter.

Hänger ni med i utvecklingen – eller tvärtom -  går det tillräckligt fort?

-För oss går det definitivt tillräckligt fort! Vi hinner inte springa snabbare, utvecklingen går ju oerhört fort inom autonomous drive, connectivity, tjänsteutveckling osv.

-Vi startade för 3 år sedan och försöker så att säga komma upp på tåget, och vår huvudägare Li Shufu lanserar också ständigt nya idéer. Så det är ingen brist på varken utveckling eller initiativ från vår ägare och inte på pengar heller för den delen.

Avslutningsvis, finns det något som du saknar på Lindholmen Science Park idag?

-Det kanske är för att jag inte utnyttjat det, jag vet inte, men jag känner inte riktigt att vi har något forum för att nå studenter och nyutexaminerade. Möjligheter att även göra examensarbeten tillsammans med andra företag, men det kan också vara mitt eget bristande initiativ. Jag skulle gärna vilja ha någon sorts bas för det, jag får nog se vad vi kan göra åt det.